lunes, 7 de noviembre de 2016

Delicada conversa








Romà de la Calle, Diàleg entre les imatges i les paraules. Estudis al voltant de setze artistes de les comarques del sud del País Valencià. Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani. Publicacions de la Universitat d’Alacant. Alacant, 2016. 335 pàgines. 32 €

El passat 26 de setembre, amb motiu de la inauguració oficial de l’espai on s’ubica la recent creada Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani de la Universitat d’Alacant, es presentava a la Seu Universitària de Sant Ferran el llibre Diàleg entre les imatges i les paraules del professor Romà de la Calle (Alcoi, 1942), Catedràtic d’Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat de València i President de l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, Creu Alfons X el Savi i Medalla de Plata al Mèrit Professional del Ministeri d’Educació.
Autor de més d’un centenar d’estudis sobre art i d’una trentena de llibres entre els quals podríem destacar Entorno al Hecho artístico (1981), La concreción del lenguaje plàstico (1983), Paisaje con síntesis (1993), La imatge de les imatges (1998) o A propósito de la crítica i otros ensayos (2004), només per esmentar-ne uns pocs, Romà de la Calle presenta ara en Diàleg entre les imatges i les paraules, un recull de setze estudis sobre l’obra d’alguns dels artistes plàstics més reconeguts de les comarques del sud del País Valencià, que han desenvolupat la seua obra durant la segona meitat del segle XX i els primers anys del segle XXI. En aquesta nòmina d’artistes figuren Sixto Marco, Juana Francés, Arcadi Blasco, Díaz Azorín, Miguel Calatayud, Antoni Miró, Joan Castejón, Curro Canavese, José Fuentes, Dionisio Gázquez, Pérez Carrió, Enric Solbes, Moisés Gil, Silvia Sempere, Mónica Jover i Alvaro Tamarit.
Aquesta obra, que naix amb voluntat d’acostar a la societat la labor plàstica dels nostres artistes més propers des del punt de vista geogràfic, va doblement prologada, per Manuel Palomar, Rector de la Universitat d’Alacant, i per Enric Balaguer, Director de la Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani. Tots dos remarquen la sensibilitat amb la qual s’acosta Romà de la Calle a cadascuna de les obres d’aquests setze artistes. I si bé és cert que ens trobem davant un estudi rigorós i acurat de cada pintura i de cada escultura, l’obra que ens ocupa és un luxe de llibre que comença ja per la coberta, dissenyada pel mateix Antoni Miró. És en definitiva, un volum bellíssim quant a imatge i quant a paraules, com bé indica el títol que aplega tot el material, entre el qual trobem delicades fotografies de les obres dels autors que s’hi estudien, que atorguen al volum un tarannà de visibilització i divulgació d’obres que el lector difícilment podria conèixer si no és fent un llarg pelegrinatge de museu en museu o per sales d’exposicions diverses. De fet,  precisament, tant l’anàlisi, clara, però a l’hora detallada i pulcra, juntament amb les il·lustracions destacades i escollides de manera ben encertada conviden el lector a fer físicament aquest viatge museístic més enllà de les pàgines del llibre que presentem, que és una invitació ben temptadora a conèixer de primera mà cada obra en tota la seua magnitud i bellesa.
Com el mateix Romà de la Calle indica, aquests setze autors que ha antologat en Diàleg entre les imatges i les paraules només són una petita mostra de la gran quantitat d’artistes amb una obra sòlida nascuts o formats a les comarques del Sud, un viatge geogràfic i diacrònic per la història del nostre art més recent. Confiem, doncs, que sota l’aixopluc de la Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani aquesta col·lecció que presenta Publicacions de la UA anirà creixent i posant a l’abast del públic les obres d’altres dels nostres autors, tant emergents com d’obra ben consolidada, com ara Martín Pérez Ripoll o Carme Jorques, per posar-ne un parell d’exemples.