Romà de la Calle, Diàleg entre les imatges i les paraules.
Estudis al voltant de setze artistes de les comarques del sud del País Valencià.
Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani. Publicacions de la Universitat
d’Alacant. Alacant, 2016. 335 pàgines. 32 €
El
passat 26 de setembre, amb motiu de la inauguració oficial de l’espai on
s’ubica la recent creada Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani de la
Universitat d’Alacant, es presentava a la Seu Universitària de Sant Ferran el
llibre Diàleg entre les imatges i les
paraules del professor Romà de la Calle (Alcoi, 1942), Catedràtic
d’Estètica i Teoria de les Arts de la Universitat de València i President de
l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, Creu Alfons X el Savi i Medalla de
Plata al Mèrit Professional del Ministeri d’Educació.
Autor
de més d’un centenar d’estudis sobre art i d’una trentena de llibres entre els
quals podríem destacar Entorno al Hecho
artístico (1981), La concreción del
lenguaje plàstico (1983), Paisaje con
síntesis (1993), La imatge de les
imatges (1998) o A propósito de la
crítica i otros ensayos (2004), només per esmentar-ne uns pocs, Romà de la
Calle presenta ara en Diàleg entre les
imatges i les paraules, un recull de setze estudis sobre l’obra d’alguns
dels artistes plàstics més reconeguts de les comarques del sud del País
Valencià, que han desenvolupat la seua obra durant la segona meitat del segle
XX i els primers anys del segle XXI. En aquesta nòmina d’artistes figuren Sixto
Marco, Juana Francés, Arcadi Blasco, Díaz Azorín, Miguel Calatayud, Antoni
Miró, Joan Castejón, Curro Canavese, José Fuentes, Dionisio Gázquez, Pérez
Carrió, Enric Solbes, Moisés Gil, Silvia Sempere, Mónica Jover i Alvaro
Tamarit.
Aquesta
obra, que naix amb voluntat d’acostar a la societat la labor plàstica dels
nostres artistes més propers des del punt de vista geogràfic, va doblement prologada,
per Manuel Palomar, Rector de la Universitat d’Alacant, i per Enric Balaguer,
Director de la Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani. Tots dos remarquen la
sensibilitat amb la qual s’acosta Romà de la Calle a cadascuna de les obres
d’aquests setze artistes. I si bé és cert que ens trobem davant un estudi
rigorós i acurat de cada pintura i de cada escultura, l’obra que ens ocupa és
un luxe de llibre que comença ja per la coberta, dissenyada pel mateix Antoni
Miró. És en definitiva, un volum bellíssim quant a imatge i quant a paraules,
com bé indica el títol que aplega tot el material, entre el qual trobem
delicades fotografies de les obres dels autors que s’hi estudien, que atorguen
al volum un tarannà de visibilització i divulgació d’obres que el lector
difícilment podria conèixer si no és fent un llarg pelegrinatge de museu en
museu o per sales d’exposicions diverses. De fet, precisament, tant l’anàlisi, clara, però a
l’hora detallada i pulcra, juntament amb les il·lustracions destacades i
escollides de manera ben encertada conviden el lector a fer físicament aquest
viatge museístic més enllà de les pàgines del llibre que presentem, que és una
invitació ben temptadora a conèixer de primera mà cada obra en tota la seua
magnitud i bellesa.
Com
el mateix Romà de la Calle indica, aquests setze autors que ha antologat en Diàleg entre les imatges i les paraules
només són una petita mostra de la gran quantitat d’artistes amb una obra sòlida
nascuts o formats a les comarques del Sud, un viatge geogràfic i diacrònic per
la història del nostre art més recent. Confiem, doncs, que sota l’aixopluc de
la Càtedra Antoni Miró d’Art Contemporani aquesta col·lecció que presenta Publicacions
de la UA anirà creixent i posant a l’abast del públic les obres d’altres dels
nostres autors, tant emergents com d’obra ben consolidada, com ara Martín Pérez
Ripoll o Carme Jorques, per posar-ne un parell d’exemples.