viernes, 24 de enero de 2014

De prodigis a productes: el poder de la societat de consum

FIL D'ARANYA (El Punt/Avui)

L'altre dia anava en el cotxe escoltant una cançó d'Elvis. Em sembla que era un prodigi de cantant: innovador, trencador, carismàtic… Em fan molta curiositat les persones capaces de convertir-se en personatges i de trastocar la dignitat i la compostura de les masses que els aclamen.
El mateix em passa amb l'actriu Marilyn Monroe. Ara pareix un físic relativament fàcil d'imitar, però ella sabria l'esforç i les penes que li degueren costar el pas de Norma Jeane a Marilyn Monroe, el pas de “persona” a “personatge”. Com en el cas de l'Elvis, la seua presència ho omplia tot. Eren un prodigi de bellesa, de veu, de magnetisme, capaç de fer embogir d'èxtasi la gent que se'ls arremolinava als peus de l'escalinata. Ho devien tenir tot. Èxit.
Tanmateix, el prodigi que foren al principi, amb el pas del temps es convertí en un producte vulgar que el sistema utilitzava a pler per idiotitzar masses “aborregades”. Trist final el que tingueren l'un i l'altra esgotada l'essència del prodigi a colp de producte social!
Confessem-ho, però: ens agraden els productes. Ens agraden els cossos perfectes ben perfumats i coberts de roba bonica; ens encanten les cares precioses empastifades de maquillatges miraculosos. Ho pense ara que tot just acabem de passar les amables vacances de nadal plenes d'anuncis de colònies promocionades per prodigis de dones i d'hòmens que comencen la davallada cap al producte social i publicitari, manipulador de masses idiotitzades per rostres bonics i colònies cares. Masses àvides de consumir productes qualssevol.
I ara vénen les rebaixes per seguir entretenint- nos, divertint-nos i distraient-nos mentre algú mou el món sense que nosaltres acabem d'assabentar-nos ben bé cap a on.